2020-01-17 13:06Pressmeddelande

Ethiopia Sidamo - Nytt Masterpiecekaffe från Etiopien

Ethiopia Sidamo - Masterpiece OriginkaffeEthiopia Sidamo - Nytt Masterpiece Originkaffe från Etiopien

Ethiopia Sidamo är ett nytt mörkrostat Masterpiece Origin-kaffe från Etiopien. Det är det första kaffet att rostas i Kahls nya rostmaskin och det första Masterpiecekaffet att släppas i 250 g konsumentförpackning.

Smaken är blommig med toner av citrusfrukter, röda bär och knäck. Koppen är mild med en söt och len eftersmak.

I Etiopien är Oromiaregionen synonymt med bra kaffe och Sidamo är det mest kända kaffedistriktet i regionen. Just därifrån kommer kaffet i Ethiopia Sidamo.

Kaffet plockas av bönder med små odlingar. De levererar sitt kaffe till den närliggande tvättstationen, som tillhör Sidama Union (tvättstationer och små kooperativ som marknadsför sitt kaffe tillsammans). På tvättstationen skalas kaffet och läggs i vattenfyllda bassänger för att jäsa. Jäsningen gör det lätt att tvätta bort fruktköttet, vilket görs efter 12-18 timmars jäsning. Efter sköljning sprids kaffebönorna ut på långa bäddar för att torka i solen under 10-15 dagar.

Det torkade råkaffet transporteras sedan till Addis Abeba för vidare export. Efter 4-8 veckor anländer kaffet Göteborgs hamn och Kahls Kaffe,

Kaffe med anor möter den senaste tekniken
Det här kaffet är speciellt på mer än ett sätt. Förutom att det härstammar från Etiopien, som anses vara kaffets vagga, är det första kaffet att rostas i en helt ny rostanläggning, som Kahls just tagit i bruk, i tillägg till den befintliga.

Det är en avancerad rostmaskin med den senaste tekniken. Den gör det möjligt att styra och övervaka processen i detalj, vilket ger oss ännu bättre kontroll och högre kvalitet på rostningen. Den effektiva förbränningen förbrukar mindre energi och genererar mindre utsläpp, vilket är dubbelt bra för miljön.

En annan stor fördel med den nya rostmaskinen är att den kan rosta mindre batcher, ända ner till 14 kg råkaffe. Det gör att vi kan producera specialkaffe i mycket mindre volymer närmare order, vilket gör att du får ett färskare kaffe. En seger för såväl smaken som miljön alltså.

Ämnen: Kaffe

Peter Goodman