2020-02-14 15:22Bloggpost

Vi väntar på de första knopparna - rapport från Darjeeling 2020-02-14

Rullmaskin för teEn rullmaskin används för att bryta ner cellstrukturen i bladen och pressa ut oljor som får bladen att oxidera. Kahls First Flush rullas i ca 12 min vilket lyfter fram de friska blommiga smakerna

Förra veckans förhoppning om att få se de första knopparna uppenbara sig denna veckan har inte slagit in. Främst beroende på temperaturen inte stigit som förväntat.

Nederbörden har varit lägre än normalt i hela regionen och Darjeeling är inget undantag. De spridda skurar som trots allt kommit är tillräckligt för att behålla rätt fuktighet i marken.

Prognosen för den kommande veckan lovar lätt regn till helgen, vilket är bra. I Darjeeling tror man fortfarande på en tidig start på säsongen, men den kommande veckan kan bli avgörande. Så vi får ge oss till tåls en vecka till

Medan vi väntar bjuder vi på en bild som visar en rullmaskin som används för att rulla och forma men också bryta ner cellstrukturen i bladen och pressa ut oljor som får teet att oxidera. Kahls First Flush rullas i ca 12 min, vilket lyfter fram de friska blommiga tonerna i teet.

Ämnen: Te

Ebba Hellqvist